Přišel čas přepřáhnout koně a usednout do nového kočáru. Závěr roku je pro takové nákupy příhodný určitě z více důvodů…Oblíbená kategorie tzv. SUV vozidel, kdysi dokonce přezdívaných off-road, v poslední dekádě vývoje povoznického průmyslu celkově poněkud zdegenerovala. Vydala se cestou silničních, tak trochu „nažehlených frajerů“ a není snadné najít model, který by měl v sobě několikero vychytávek i pro cestu „mimo cesty“. Ale dobrá, kolik uživatelů a jak často doopravdy vjedete do podmínek, kdy se tyto věci použijí a ocení? Zkrátka, není t.č. zrovna snadné najít na trhu jednoduché auto na obsluhu a jízdu, asi stejně, jako jednoduchý telefon jen na volání…
Přepřáhnutí proběhlo do modelu H-Tucson diesel 2,0 třetí generace, narozeném v Nošovicích. Jeho produkční v závěru výroby modelové řady nešetřili bonusy a kumulací vybavení. A tak máme doma k rozjímání povoz s balíčkem produktů, o kterých po více než deset roků se starým kočárem vůbec nebylo třeba se starat, že vůbec jsou. Čas ukáže jejich potřebnost/nepotřebnost a „balíček Style“ je prostě výrobcem fixován. Uživatelská příručka ovšem zarazí na první pohled, v porovnání se stejným produktem první generace, ještě opravdovému vozidlu „do divočiny“. A tak namísto tří top-pojmů, 4WD, ABS a ESP té doby u modelu 2004-9 probíhá a ještě nějaký čas probíhat bude seznamování s těmi, co přibyly v čase. Nyní už povětšinou vím, co jsou nebo znamenají zkratky funkcí (asistentů), jako ISG, FCA, BCW, LKA, ISLW, EPB, ESC, DBC, EPS, ESS, VSM, HAC, DAW, TPMS… (nechť promine, kdo byl opomenut!) Nic proti pokroku, jistě jde ruku v ruce se stoupající bezpečností jízdy. Jen při luštění zkratek, postupů a podmínek, co a jak spustit a kdy co funguje, jeden sem tam trochu znejistí, proč to všechno a takto? Ale zvládli jsme jiné biče, snadnější už to nikdy nebude…
Jedenáct roků rozdílu v čase a vývoji, stejný formát, nakynutý obsah, plno muziky navíc…???
Podvědomá obava z následků přebujelé digitalizace života asi zůstane u nás pamětníků „krásných analogových časů“ v tomto případě trvale nevratná. Víme, co dokáže „comp“, když si usmyslí, že je něco v nepořádku, aniž by skutečně bylo. Nový kočár vypadá dobře, společně jsme vyjeli a ledy už se prolomily. Myslím, že to půjde. A stejně jako svého času s předchůdcem, off-road miláčkem Tonym, toho spolu ještě hodně prožijeme, když dožijeme (smile and victory)…
LZT – leden 2020